dissabte, 12 de maig del 2012

Perquè el cas presentat esdevé aprenentatge significatiu?

La respota a aquesta pregunta us l'adjunto en forma de quadre de doble entrada!


PRINCIPIS D’UN APRENENTATGE SIGNIFICATIU

ACTIU

En el cas que presentem, no hi ha dubte que els alumnes són els principals protagonistes de l’acció. El seu paper és completament actiu en tot moment, ells trien la imatge de Internet, decideixen com volen fer la fotografia al CROMA, escullen quins elements decoratius i volen afegir... L’alumne no és un mer espectador de l’activitat sinó que es veu involucra completament en ella a l’hora que ha de seleccionar i prioritzar què vol fer i com ho vol fer.

CONSTRUCTIU

L’activitat no és una final en si, sinó que és el conjunt de moltes activitats que s’han realitzat prèviament a l’aula i que ajuden a anar construint mica en mica el procés. El treball per projectes, en aquests cas “ELS DINOSAURES”, ja presenta una estructura constructiva que s’inicia amb els coneixement previs de l’alumne sobre aquests tema, segueix amb la cerca d’informació, amb la profundització dels continguts més interessants... A més a més, aquesta construcció de coneixement es dóna per dues vies. Per una banda pels aprenentatges que es fan pròpiament dels Dinosaures i per l’altre els aprenentatges constructius que es desenvolupen al llarg de l’etapa pel que fa a les competències digitals. Res d’aquesta activitat no hagués estat possible si no s’hagués desenvolupat en un marc constructiu de coneixement.

COL.LABORATIU

El treball cooperatiu es fonamental per a assolir un aprenentatge significatiu. No serveix de res, plantejar l’educació o l’assoliment d’objectius com una carrera on cal arribar el més ràpid possible al preu que sigui. Tot i que l’activitat proposada es presenti de manera individual, on cada nen i nena escull què és allò que vol fer, no podem obviar que aquest aprenentatge es desenvolupa en un espai de col·laboració què és l’aula i que a més a més, aquesta col·laboració es veu afavorida en tant que l’activitat és dur a terme en una hora desdoblada. És a dir, en una hora on hi ha la meitat dels alumnes a l’aula del que és habitual. Amb la cerca d’imatges i de recursos per al fotomuntatge, els alumnes s’ajudaven entre ells a l’hora que trobaven quelcom interessant per als seus companys. Per exemple, un alumne va trobar una imatge d’un niu de Dinosaures i li va facilitar a un company que havia escollit una espècie voladora i que li podia servir per al fotomuntatge. Per altra banda, la distribució de l’aula d’informàtica permet aquesta interacció i col·laboració directa entre companys que normalment seuen de costat.

INTENCIONAL

La intencionalitat d’aquesta activitat és clara. Elaborar un mural digital on quedin reflectits els diferents tipus de Dinosaures, hàbits, maneres de viure... És altament motivador per als alumnes, elaborar aquest mural final de projecte utilitzant les TIC tot desenvolupament una activitat engrescadora. Els alumnes es van prendre molt seriosament la tasca que se’ls i presentava i la van fer seva, la finalitat del procés queia en la seva responsabilitat i per tant van treballar per que aquesta cloenda fos el màxim treballada possible. 

CONVERSACIONAL

Molt lligat al punt de la col·laboració, la realització del fotomuntatge dels Dinosaures, suposava un espai de treball on les idees i experiències confluïen de manera molt amena. No només amb els alumnes, sinó també amb el mestre encarregat de desenvolupar l’activitat que vivia amb la mateix il·lusió i entusiasme que els nens aquest objectiu. Quan algun alumne tenia alguna idea brillant, el professor la feia compartir amb els companys i fomentava el diàleg entre ells i l’intercanvi dels coneixements que mica en mica anaven adquirint. El fet que l’activitat es portés a terme en un context escolar on s’interactua amb companys, professors i fins i tot amb el personal no docent, aporten sens dubte, aquest plus de conversacionalitat característic d’un aprenentatge significatiu.

CONTEXTUALITZAT

El context de l’activitat és de vital importància perquè esdevingui significatiu i en aquest cas crec, que no podia estar-ho més. Un fotomuntatge que finalitzi amb codis QR, es podria fer a partir de qualsevol premissa o tema. No obstant, en aquest cas s’ha triat per una opció basada en un cas real proper als alumnes i que es contextualitza amb el projecte dels Dinosaures que han desenvolupat al llarg del trimestre.

REFLEXIU

Sota el meu parer, el procés de reflexió no ha de ser quelcom final, sinó que s’ha d’anar produint al llarg del procés. Crec que tot el que hem vist fins ara ens evidencia que aquest procés és present tant pel que fa a la col·laboració entre alumnes com per la part conversacional del procés. Sempre, qualsevol aprenentatge significatiu ha de implicar un procés de reflexió, i en aquest cas ha esdevingut realitat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada