PRINCIPIS
D’UN APRENENTATGE SIGNIFICATIU
|
|
ACTIU
|
En el cas que presentem, no hi ha dubte que els alumnes són els
principals protagonistes de l’acció. El seu paper és completament actiu en
tot moment, ells trien la imatge de Internet, decideixen com volen fer la
fotografia al CROMA, escullen quins elements decoratius i volen afegir...
L’alumne no és un mer espectador de l’activitat sinó que es veu involucra
completament en ella a l’hora que ha de seleccionar i prioritzar què vol fer
i com ho vol fer.
|
CONSTRUCTIU
|
L’activitat no és una final en si, sinó que és el conjunt de moltes
activitats que s’han realitzat prèviament a l’aula i que ajuden a anar
construint mica en mica el procés. El treball per projectes, en aquests cas
“ELS DINOSAURES”, ja presenta una estructura constructiva que s’inicia amb
els coneixement previs de l’alumne sobre aquests tema, segueix amb la cerca
d’informació, amb la profundització dels continguts més interessants... A més
a més, aquesta construcció de coneixement es dóna per dues vies. Per una
banda pels aprenentatges que es fan pròpiament dels Dinosaures i per l’altre
els aprenentatges constructius que es desenvolupen al llarg de l’etapa pel
que fa a les competències digitals. Res d’aquesta activitat no hagués estat
possible si no s’hagués desenvolupat en un marc constructiu de coneixement.
|
COL.LABORATIU
|
El treball cooperatiu es fonamental per a assolir un aprenentatge
significatiu. No serveix de res, plantejar l’educació o l’assoliment
d’objectius com una carrera on cal arribar el més ràpid possible al preu que
sigui. Tot i que l’activitat proposada es presenti de manera individual, on
cada nen i nena escull què és allò que vol fer, no podem obviar que aquest
aprenentatge es desenvolupa en un espai de col·laboració què és l’aula i que
a més a més, aquesta col·laboració es veu afavorida en tant que l’activitat
és dur a terme en una hora desdoblada. És a dir, en una hora on hi ha la
meitat dels alumnes a l’aula del que és habitual. Amb la cerca d’imatges i de
recursos per al fotomuntatge, els alumnes s’ajudaven entre ells a l’hora que
trobaven quelcom interessant per als seus companys. Per exemple, un alumne va
trobar una imatge d’un niu de Dinosaures i li va facilitar a un company que
havia escollit una espècie voladora i que li podia servir per al
fotomuntatge. Per altra banda, la distribució de l’aula d’informàtica permet
aquesta interacció i col·laboració directa entre companys que normalment
seuen de costat.
|
INTENCIONAL
|
La intencionalitat d’aquesta activitat és clara. Elaborar un mural
digital on quedin reflectits els diferents tipus de Dinosaures, hàbits,
maneres de viure... És altament motivador per als alumnes, elaborar aquest
mural final de projecte utilitzant les TIC tot desenvolupament una activitat
engrescadora. Els alumnes es van prendre molt seriosament la tasca que se’ls
i presentava i la van fer seva, la finalitat del procés queia en la seva
responsabilitat i per tant van treballar per que aquesta cloenda fos el màxim
treballada possible.
|
CONVERSACIONAL
|
Molt lligat al punt de la col·laboració, la realització del
fotomuntatge dels Dinosaures, suposava un espai de treball on les idees i
experiències confluïen de manera molt amena. No només amb els alumnes, sinó
també amb el mestre encarregat de desenvolupar l’activitat que vivia amb la
mateix il·lusió i entusiasme que els nens aquest objectiu. Quan algun alumne
tenia alguna idea brillant, el professor la feia compartir amb els companys i
fomentava el diàleg entre ells i l’intercanvi dels coneixements que mica en
mica anaven adquirint. El fet que l’activitat es portés a terme en un context
escolar on s’interactua amb companys, professors i fins i tot amb el personal
no docent, aporten sens dubte, aquest plus de conversacionalitat
característic d’un aprenentatge significatiu.
|
CONTEXTUALITZAT
|
El context de l’activitat és de vital importància perquè esdevingui
significatiu i en aquest cas crec, que no podia estar-ho més. Un fotomuntatge
que finalitzi amb codis QR, es podria fer a partir de qualsevol premissa o
tema. No obstant, en aquest cas s’ha triat per una opció basada en un cas
real proper als alumnes i que es contextualitza amb el projecte dels
Dinosaures que han desenvolupat al llarg del trimestre.
|
REFLEXIU
|
Sota el meu parer, el procés de reflexió no ha de ser quelcom final,
sinó que s’ha d’anar produint al llarg del procés. Crec que tot el que hem
vist fins ara ens evidencia que aquest procés és present tant pel que fa a la
col·laboració entre alumnes com per la part conversacional del procés.
Sempre, qualsevol aprenentatge significatiu ha de implicar un procés de
reflexió, i en aquest cas ha esdevingut realitat.
|
dissabte, 12 de maig del 2012
Perquè el cas presentat esdevé aprenentatge significatiu?
La respota a aquesta pregunta us l'adjunto en forma de quadre de doble entrada!
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada